iOS 5.



Så var iOS 5 här. Och iCloud för den delen. Kom igår efter 19.00. Dock om man som jag, är en apple fanboy och ville ladda ner det direkt kunde man bli aningen irriterad. Det gick inte. Apples servrar blev överbelastade, och för många (och mig) blev det till att göra en återställning på paddan då den gick in i recovery mode. Dock var det bara vissa appar som försvann. Ingen större fara alltså.

Nyheterna sägs vara över 200 st, dock är dom mest tongivande Notification center, iMessage, Kamera appen, Tidningskiosk och påminnelser.

Gillar Notification center, smidigt, enkelt, snyggt. Kommer användas mer på min telefon senare än på min iPad dock. Hoppas också på att facebook appen ska integrera med detta, fungerar i alla fall inte för mig nu.

iMessage är också en smidig funktion. Är inbyggt i appen Meddelanden och är som gratis sms mellan alla som har en iEnhet och iOS 5.

Övriga funktioner är inte jättestora, men gör allt lite enklare och lite snyggare. Det har även släpps nya appar tillsammans med iOS 5 som t ex. Cards, där du t. ex. kan ta kort på dig själv och skicka till någon, och apple skickar då ett riktigt, fysiskt kort. Kostar ju dock en slant. En annan ny app är Hitta Mina Vänner, som går ut på att man ser exakt var dina vänner är på en karta.

Det andra stora är ju då också iCloud. Som gör att alla dina dokument, musik, podcast osv synkas mellan alla dina enheter. Alltså, allt jag har på min padda, finns om jag så vill även på min iPhone. Riktigt smidigt. Skönt också att alla framtida iOS uppdateringar m.m kommer att uppdateras automatiskt i molnet. Även backup sker automatiskt utan att du behöver göra någonting.

Är nöjd med iOS 5. Bra Apple!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0